lørdag den 21. januar 2017

BØRN MED PSYKISKE DIAGNOSER STILLES DÅRLIGERE END BØRN MED ANDRE DIAGNOSER


- Artikel hentet HER på "Skole for mig" -







Skolebørn med psykisk sygdom er dårligere stillet end børn med andre diagnoser

72 procent af de børn, der har psykisk sygdom, kommer bagud i skolen. Det er dobbelt så mange som børn med andre diagnoser

Fravær på grund af sygdom og mangel på overskud. Det er nogle af de udfordringer, som børn med psykiske diagnoser står overfor. Faktisk kommer syv ud af 10 børn med psykisk sygdom bagud i skolen, fordi de ikke kan følge med i undervisningen – og det er dobbelt så mange som børn med fysiske sygdomme.

Det viser rundspørge gennemført blandt 1.298 forældre til skolebørn med langvarig eller kronisk sygdom. Rundspørgen er gennemført i projektet Skole for mig under Danske Patienter.


Forskellen er markant, og det tyder på, at børn med psykisk sygdom har særlige behov, som skolen ikke formår at efterkomme. Når børnene kommer bagud i skolen, truer det hele deres uddannelsesforløb, siger Camilla Hersom, formand for Danske Patienter.



Falder ud af fællesskabet

Også i forhold til det sociale liv i skolen, er børn med psykisk sygdom dårligere stillet end børn med fysiske diagnoser. Seks ud af 10 børn med en psykisk sygdom kan hverken deltage i sociale aktiviteter i skolen eller uden for skoletiden på lige fod med deres kammerater – og mere end fem ud af 10 aflyser aftaler efter skole på grund af deres sygdom


Børn med psykiske sygdomme har brug for særlig støtte – og de har i høj grad brug for sygeundervisning i hjemmet, når de i lange perioder har svært ved at komme i skole. Det har de også lovmæssigt krav på, men desværre får de ikke undervisningen i praksis, siger Camilla Hersom




Skolerne har mulighed for at tilbyde sygeundervisning og supplerende undervisning i forbindelse med fravær. Men næsten ingen bliver tildelt de støtteformer, og mange børn må forsøge selv at læse op.

Rundspørgen viser desværre, at elever med psykiske sygdomme sjældnere kan indhente det tabte på egen hånd end børn med fysiske diagnoser. Derfor er det vigtigt, at skolen sørger for at følge op og støtte dem undervejs, siger Camilla Hersom.


Skolerne mangler viden

Når skolen ikke følger op, som loven angiver, at de skal, er det ikke af ond vilje. En undersøgelse gennemført blandt skoleledere på 14 af landets skoler viser, at de faktisk ikke er opmærksomme på loven og mangler viden om, hvordan de støtter børnene bedst.

Særligt udfordrende er det i forhold til børn med psykiske sygdomme, fordi der findes så mange forskellige diagnoser, og fordi lærerne har svært ved at gennemskue, hvor meget den enkelte elev kan overkomme.

Hvis manglende viden får betydning for, om et barn får den støtte, som det har behov for og krav på, så er det vigtigt, at skoleledere og lærere sørger for tale med sundhedsplejersken, PPR og barnets behandlere og forældre. Det er i det samarbejde, de henter viden og finder frem til at give barnet den støtte, der er brug for og som nytter, siger Camilla Hersom.



Børn og psykisk sygdom

Bliv klogere på de udfordringer, som især børn med psykiske sygdomme har i skolen. Du kan for eksempel læse om angst og depression hos skolebørn.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Følg os på Facebook

Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO

Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO
Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO