fredag den 3. marts 2017

RAPPORT OM SKOLE - HJEM - SAMARBEJDE, NÅR BARNET ER KRONISK SYG

- Redaktionen - 


Det svære samarbejde med skolen, når ens barn enten er handicappet eller kronisk syg. De usynlige handicaps, som fx ADHD, autisme, angst, OCD og andet i den psykisk boldgade, kan virkelig være svært at få hjælp til. Det er nærmest umuligt bare, at få forståelse. For man kan jo ikke se det. Børnene kæmper som vikinger, for at skjule deres udfordringer. Så meget desto sværere bliver det for forældrene, at trænge igennem.

Det kan selvfølgelig "trække tænder" ud, at have et barn med særlige behov. Men når man taler med forældre til sådan børn, lyder der en kæmpe stor kærlighed til deres børn, men et dybt suk og opgivenhed, når man taler om skolen eller institutionen. Det er nemlig sjældent barnets udfordringer som er de tungeste, - nej det er omgivelserne.

I denne undersøgelse fra "Skole for mig" projektet, (et projekt der løber over 4 år hos "Danske Patienter"), har "Skole for mig" talt med 17 forældre til børn med kronisk sygdom, og altså børn med et højere fravær.

Hvilket udfordringer har de, som familier med skole/hjem samarbejdet? Hvordan ser de på fremtiden, og får de overhovedet den hjælp til deres børn, som de har ret til i følge loven?


Det ser sort ud kan vi vist godt erkende. Og dette er endda kun et lille udpluk, af de familier der findes i Danmark, som har børn med særlige behov eller som her i  undersøgelsen, børn med kroniske lidelser af forskellig art.


HENTET PÅ "SKOLE FOR MIG" HJEMMESIDEN


Rapport: Uddannelse og forældresamarbejde
19. juli 2016 - 15:30

Skole for mig har talt med 17 forældre om, hvad der ind i mellem gør skole-hjem-samarbejde svært. Rapporten giver indblik i, hvordan det er at være hårdt presset som forælder til et kronisk sygt barn. 

Når et barn bliver ramt af sygdom, vender det op og ned på livet i familien. Sygdom påvirker alle aspekter af barnets liv og dannelse – ikke mindst skolelivet. For forældre medfører barnets sygdom, og de dertilhørende begrænsninger, ofte bekymringer om fremtiden.

Midt i alle bekymringer og praktiske udfordringer, skal forældrene samarbejde med skolen og lærerne om barnet – og det er ikke altid så nemt som de kunne ønske sig. Der er mange følelser involveret, og forældrene føler sig ofte magtesløse, og de føler, at det altid er dem, der skal tage initiativ til at finde på gode løsninger for deres barn i skolen.

I denne publikation kan du få et indblik i forældrenes mange tanker og følelser omkring samarbejdet med skolen – og også deres forslag til, hvordan skole-hjem-samarbejdet kan blive bedre.

Læs rapporten her.


Følg vores Facebook
Følg vores Google Plus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Følg os på Facebook

Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO

Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO
Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO