______________________
Cases
Åbent brev om fysisk overgreb på folkeskole
Kære politikere.
Jeg
har tidligere skrevet til
jer i denne sag vedrørende sagsbehandlingen
i kommunen.
Berith Zenia
Fagergaard Damparken
Borgmesteren har afvist
vores henvendelse
og sendt klage
over skolechefen videre til
denne, helt uden at tage
stilling.
Derfor nu denne appel
til byrådet, i håb om større
velvillighed og imødekommenhed,
som sikrer vores
retssikkerhed samt, at
henvendelse af alvorligere
karakter, som denne er: -
behandles seriøst.
Sagen drejer sig helt
kort, om en hændelse på
Hendriksholm Skole tilbage
i 2013. Her bliver
vores søn (dengang 9 år)
udsat for et alvorlig fysisk
overgreb fra en lærer på
skolen. Læreren pacificerede
vores dreng med fysisk
magtanvendelse ved
at presse hans hoved ned
mellem hans egne ben og
mod gulvet.
Skolens ledelse benægtede
efterfølgende, at
hændelsen havde fundet
sted. Magtanvendelsesrapporten
blev først udfærdiget
flere dage senere
og der gik 11 dage før vi
modtog den. Samme skoleledelse
nægtede at gå
ind i en nærmere undersøgelse
af forløbet selvom
skolens egne regler
foreskriver samtaler og
møder i sådanne tilfælde.
Samtaler med barnet, har
ikke fundet sted på skolen,
og dermed slet ikke blevet
hørt.
Ændrede adfærd
Vores dreng er født 3½
måned for tidligt og som
konsekvens heraf ekstremt
sensitiv og påvirkelig overfor
stimuli. Derfor var det
fysiske overgreb også en
oplevelse, der katalyserede
en adfærdsændring og
påvirkede hele hans sociale
liv, i forhold til skole og
kammerater.
Da vi løb panden mod
en mur med vores henvendelse
til skolen, rettede vi
henvendelse til kommunens
skolechef samt PPR.
Vores behov var, at få klarlagt
hændelsesforløbet og
at vores søn genvandt tilliden
til skolen og kom til
at opleve ro og kontinuitet
i sin uddannelse.
Men her blev vi afvist
af skolechefen, uden nogen
begrundelse og PPR
afviste ligeledes alle vore
henvendelser grundet skolechefens
udmelding. Da
det derfor ikke var muligt
at nå til klarhed omkring
magtanvendelsen og dens
konsekvenser for vores
søn, så vi os derfor nødsaget
til at politianmelde det
fysiske overgreb. Politiet
afviste vores anmeldelse,
efter kontakt til skole og
kommune. Man lagde
til grund, at der ikke var
konstateret blå mærker på
kroppen, samt man lagde
vægt på, at han gik i en
specialklasse.
Politiet opfordrede til at
bruge SSP samarbejdet.
Men denne mulighed afskar
skolechefen os også
fra.
I stedet reagerede skolen,
ud af det blå, med
at skrive underretning til
Rødovre Kommune, hvilket
bevirkede, at der blev
gennemført en §50 undersøgelse
omkring vore evner
som forældre.
Dårlig håndtering
Hele processen har været
alt andet end befordrende
for vores søns udvikling.
Især henset til hans særlige
behov for rolige og solide
rammer – et forhold der
er almindeligt kendt hos
børn, der er født ekstremt
for tidligt, nu ført ud i det
ekstreme efter det fysiske
overgreb.
Skolens og forvaltningens
dårlige håndtering og
manglende konfliktløsning
i de rette fora, var medvirkende
årsag til lærerens
fyring på grund af sygefravær.
Skolens ledelse fratrådte
i sommeren 2015.
Vores søn fik det værre
og værre i skolen og vi var
ikke længere trygge ved at
overlade ham i skolens varetægt.
Konflikten kunne
og burde have været løst
sådan som det er foreskrevet
i skolens egne regler.
Da der fortsat sker flere
utilsigtede hændelser på
skolen i det efterfølgende
år, føler vi os til sidst nødsaget
til at tage ham helt
ud og i midlertidig hjemmeundervisning.
-Vi anmodede om en
uvildig psykolog til udredning
af vores søn. En
psykolog med speciale i
”for tidligt fødte”, også i et
forsøg på at rette op på de
skader forløbet havde på-
ført ham.
-Ligeledes ønskede vi
vores dreng væk fra egentligt
specialklasse regi, hvor
han på alle måder mistrives,
idet han både blev
understimuleret fagligt og
socialt, samtidig med at
han blev overstimuleret
på andre områder. Og fordi
kommunen ikke kunne
tilbyde disse forhold andet
end specialklasser, søgte vi
derfor om privatskole, der
har de rammer han har
brug for.
-Alle ønsker blev afvist
af kommunen.
Flere undersøgelser
I stedet mente skolechefen
og PPR, der tidligere
havde afvist at høre om
og på vores søn, at der nu
skulle laves undersøgelser
og en udredning, hvilket
vi også indvilligede i.
2 år er gået siden hændelsen.
Heri inkluderet
over 1 år, hvor kommunen
ikke har kunnet finde et
skoletilbud til vores søn.
Oplevelsen har efterladt
os med en stor usikkerhed
over skolechefens dispositioner
og i forhold til hans
manglende håndtering af
konfliktløsning.
Vi har intet hørt om skoletilbud
i over et år og testresultater,
der lå klar for
over en måned siden viser
i hvilken retning vi skal.
Vores søn lever socialt isoleret
og vil rigtig gerne i
skole.
Vi har dog for nyligt til
et møde med skolechefen,
fået lavet en handlingsplan,
hvor vores søn
indstilles til en ordblindeklasse,
selvom han ikke er
ordblind. Det skyldes den
lange sagsbehandling, og
alternativ til en mindre
klasseenhed, som de kun
kan tilbyde i kommunen,
hvis det ikke skal være en
specialklasse.
Psykolog testen viste
endvidere at han er normalt
begavet, men pga.
sin for tidlig fødsel, - har
behov for en mindre klassesammenhæng.
Det nyeste
vi har hørt er at han
tidligst kan komme i skole
til december eller januar
2016, da han efter denne
”hårde omgang, i starten
vil have brug for støtte til
inklusion.
Lighed for loven
Enhver tillid til skolechefen
er væk og vi undrer os
over hvem der reelt afgør
hvilke sager der fortjener
opmærksomhed, og hvilke
der ikke gør og på hvilket
grundlag. Er der ikke lighed
for loven?
Det vi oplever, er at en
personlig vurdering fra
skolechefen, baseret på
sporadiske samtaler med
skolens ledelse, blokerer
for opklaringen af et fysisk
overgreb, medvirker
til en lærers langtidssygemelding
og senere fyring,
ødelægger skolegangen og
det sociale liv for en 9-årig
dreng og udsætter familien
for helt unødvendige
repressalier i form af: indberetninger,
undersøgelser
og udredninger.
Vores søn er født ekstremt
for tidligt og har
som følge deraf nogle særlige
behov, der skal tilgodeses.
Bliver de mødt, er
han som alle andre børn
og kan modtage indlæring
på lige fod.
Derfor kastes denne
bold nu op, at der fra politisk
side, sker tiltag i form
af helt klare retningslinjer,
som sikre borgerne ved alvorlige
henvendelser som
disse; at de behandles ud
fra et upartisk og objektivt
grundlag!
Samt en skolechef efterlever
et minimum krav
om forpligtelse, der også
tilgodeser barnets tarv og
trivsel.