søndag den 5. juni 2016

BREV OM INKLUSION TIL B&U I KØBENHAVNS KOMMUNE

_________________________________________________
Information


BREV af oktober 2012:


Til Børne- Og Ungdoms-forvaltningen i Københavns Kommune


Jeg ser på Københavns Kommunes hjemmeside, at man vil have inklusion i de Københavnske skoler, og at man ønsker opbakning fra forældre.

Dette jeg læser, I ønsker støtte til, kan godt skræmme en mor som mig, for det er netop sådan ting der forværre skolegangen for børn som mit.

Jeg er mor til et HSP (High Sensitive Person) barn, også kaldet sansesarte børn. Disse børn, trives ikke med for meget ustruktureret hverdag, larm, eller krav. De mangler steder at kunne trække sig og lade op. Og der er bestemt ikke plads i dagligdagen til fx legegrupper, lege med andre end de sædvanlige, eller bytter pladser i klassen hele tiden.

Disse børn opfattes oftest meget forkert, mange vil rigtig gerne sætte en diagnose på for selv at forstå, hvorfor de reagere anderledes end flertallet.

De sygliggøres uden grund.

Dog har de et højere fravær end gennemsnittet, nogle endda meget. Simpelthen fordi de får det fysisk dårligt, når de ikke har plads i hverdagen til at koble fra og lade op.

Jeg kan se på Københavns Kommunes side, at der er et specielt link til ADHD og autisme.

Vores sanse børn er helt glemt i alle henseender, idet de ikke har en diagnose, men er helt normale.

Trods det at de er normale, bare med mere udviklet sanser, har de ofte den samme adfærd som ADHD, autister, eller Asperger.

Der mangler viden og forståelse for disse børn, som mistrives i skoler og institutioner.

Det skønnes at ca hvert 5. barn, altså 20% af børnene, er disse sansesarte. Nogle meget stille, andre Hyperagtige. Men et er fælles, de sanser for meget, og kan ikke rumme det.

Valgte man at "bruge" disse sansesarte børn positivt, ville ikke kun de børn, men også resten af klassen have gavn af det. De kan meget før andre børn, mærke uroen, støjen, mistrivsel indbyrdes osv.  Lærte man at bruge dem positivt som radarere, ville også lærene kunne spare tid og besvær. Der ville blive bedre muligheder for indlæring, for alle i klassen.

Derfor satte jeg i September en kampagne igang på Facebook, der gerne skulle skabe kendskab til disse, dejlige men sansesarte børn.

Jeg håber I vil kikke på siden, og lærer lidt mere om vores dejlige børn. Så også skoler bliver bedre til at tackle hverdagen for disse ofte meget begavede, men sansesarte børn.

På forhånd tak

Mor til et Sansesart barn



_________________________________________


Kære xxxx xxxx



Tusind tak for din henvendelse til Børne-og Ungdomsforvaltningen.



Jeg kvitterer hermed på vegne af Børne- og Ungdomsforvaltningen for modtagelsen af din henvendelse, som jeg d.d. har videresendt til  vores Specialområde der har ansvaret for inklusionsindsatsen i Københavns Kommune



Med venlig hilsen
xxxx xxxx


__________________________________________


Svaret derfra blev, at det jo galt alle børn med og uden diagnose,  at blive inkluderet efter deres behov, så det ville også gælde mit barn.

Vi ved så at det bestemt ikke holdt i virkeligheden.  Da det i bedste fald kan ses som eksklusion og nærmere som chikane.

I dag har mit barn en håndfuld diagnoser, stadig uden inklusion, stadig uden støtte i skolen. En tung og fastlåst skolesag, der kan betragtes som personlig chikane.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Følg os på Facebook

Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO

Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO
Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO