søndag den 13. marts 2016

NÅR INKLUSION FEJLER

________________________________________________
Redaktion


Når inklusion fejler!


Alt for mange af de særligt sensitive familier trues med anbringelse af deres børn. Børn med særlige behov. Børn som misforstås pga. deres anderledes adfærd, der ikke er mulig, at "rette op på" Netop fordi det ikke handler om, at børnene er uopdragne, men ganske enkelt, har nogle mere følsomme sind, og det pres der er i dagligdagen ikke tilgodeses optimalt.

Hvad siger loven?

Herunder kan du se svaret på et af mine mange forespørgsler til politikere i Folketinget.


__________________________________________________________



Du har ret til advokat bistand ved en tvangsanbringelse, det er værd at huske. Jeg har stillet mange spørgsmål i disse sager, herunder børnenes rettigheder - Spørgsmål nr. 114:

”Ministeren bedes redegøre for, om børn i anbringelsessager altid får oplyst deres rettigheder?”

Svar:

Det er meget vigtigt, at udsatte børn og unge kender deres rettigheder. Det gælder ikke mindst, når der tale om en anbringelse uden for hjemmet, som er en meget indgribende foranstaltning i børnenes og familiernes liv.

Servicelovens § 50 stiller krav om, at kommunen gennemfører en børnefaglig undersøgelse, inden der træffes afgørelse om en foranstaltning som for eksempel en anbringelse. Som led i undersøgelsen skal der gennemføres en samtale med barnet eller den unge. Samtalen kan kun udelades, hvis barnets eller den unges modenhed eller sagens karakter på afgørende vis taler imod samtalens gennemførelse. Hvis det er tilfældet, skal kommunen undersøge barnets holdning til sagen på en anden måde.

Barnet skal oplyses om indholdet i den afgørelse, kommunen påtænker at træffe, og kommunen skal oplyse om de muligheder og rettigheder barnet har for eksempel i forhold til samvær, og - for børn over 12 år - hvilke muligheder de har for at klage. Kommunen er også forpligtet til at vejlede barnet eller den unge om, at de har ret til at have en bisidder som personlig støtte under samtalen.

En undersøgelse udført af Børnerådet i 2011-2012 viste desværre, at mange af de interviewede anbragte børn manglede viden om deres rettigheder og muligheder for hjælp.

Der er taget en række initiativer, som skal sikre, at børn og unge kender deres rettigheder. Med Barnets Reform blev der afsat midler til udarbejdelse af pjecer til anbragte børn om deres rettigheder. Pjecerne er udgivet af Børnerådet. Der blev ligeledes afsat midler til Børns Vilkårs bisidderordning, som sikrer børn og unge en professionel bisidder i deres sag.


Som led i Overgrebspakken er der afsat midler til et projekt i regi af Red Barnet, der skal oplyse børn om deres rettigheder. Endvidere er der med Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand skabt mulighed for, at børn og deres familier kan henvende sig til ombudsmanden, hvis de ikke føler, at deres rettigheder håndhæves.


Loven foreskriver : Børn, unge og forældre



§ 11. Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge en indsats, der sikrer sammenhæng mellem kommunens generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal som led i det tidlige forebyggende arbejde sørge for, at forældre med børn og unge eller andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, kan få en gratis familieorienteret rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne rådgivning til enhver, som på grund af særlige forhold må antages at have behov for det. Tilbuddet om rådgivning skal også omfatte vordende forældre. Såvel forældre som børn og unge, der alene søger rådgivning, skal kunne modtage denne anonymt og som et åbent tilbud.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en forebyggende indsats til barnet, den unge eller familien, når det vurderes, at støtte efter nr. 1-4 kan imødekomme barnets eller den unges behov. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde følgende forebyggende indsatser: 1) Konsulentbistand, herunder familierettede indsatser. 2) Netværks- eller samtalegrupper. 3) Rådgivning om familieplanlægning. 4) Andre indsatser, der har til formål at forebygge et barns eller en ungs eller familiens vanskeligheder.


Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan som led i det forebyggende arbejde beslutte at tilbyde økonomisk støtte til fritidsaktiviteter til børn og unge, der har behov for særlig støtte. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte kriterier for tildeling af støtte efter 1. pkt. Kommunalbestyrelsens afgørelse om tildeling af støtte til fritidsaktiviteter kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren, når kommunalbestyrelsen vurderer, at støtte efter nr. 1 og 2 kan imødekomme barnets eller den unges behov for særlig støtte. Der kan ydes økonomisk støtte til: 1) Udgifter i forbindelse med konsulentbistand, jf. stk. 3, nr. 1. 2) Udgifter i forbindelse med prævention. Stk. 5. Støtte efter stk. 4, nr. 1, er betinget af, at forældremyndighedsindehaveren ikke selv har tilstrækkelige midler til det.


Stk. 9. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold fastsætter nærmere regler om familievejlederordningen.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde gratis rådgivning, undersøgelse og behandling af børn og unge med adfærdsvanskeligheder eller nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne samt deres familier. Opgaverne kan varetages i samarbejde med andre kommuner.


Stk. 8. Kommunalbestyrelsen skal etablere en særlig familievejlederordning for familier med børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Vejledningen skal tilbydes, inden for 3 måneder efter at kommunalbestyrelsen har fået kendskab til, at funktionsnedsættelsen er konstateret.


Serviceloven :


Kapitel 11


Særlig støtte til børn og unge

Formål


§ 46. Formålet med at yde støtte til børn og unge, der har et særligt behov herfor, er at sikre, at disse børn og unge kan opnå de samme muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende. Støtten skal ydes med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste og skal have til formål at
1) sikre kontinuitet i opvæksten og et trygt omsorgsmiljø, der tilbyder nære og stabile relationer til voksne, bl.a. ved at understøtte barnets eller den unges familiemæssige relationer og øvrige netværk,


5) forberede barnet eller den unge til et selvstændigt voksenliv.
2) sikre barnets eller den unges muligheder for personlig udvikling og opbygning af kompetencer til at indgå i sociale relationer og netværk, 3) understøtte barnets eller den unges skolegang og mulighed for at gennemføre en uddannelse, 4) fremme barnets eller den unges sundhed og trivsel og


Stk. 3. Støtten skal bygge på barnets eller den unges egne ressourcer, og barnets eller den unges synspunkter skal altid inddrages med passende vægt i overensstemmelse med alder og modenhed. Barnets eller den unges vanskeligheder skal så vidt muligt løses i samarbejde med familien og med dennes medvirken. Hvis dette ikke er muligt, skal foranstaltningens baggrund, formål og indhold tydeliggøres for forældremyndighedsindehaveren og for barnet eller den unge.

Stk. 2. Støtten skal være tidlig og helhedsorienteret, så problemer så vidt muligt kan forebygges og afhjælpes i hjemmet eller i det nære miljø. Støtten skal i hvert enkelt tilfælde tilrettelægges på baggrund af en konkret vurdering af det enkelte barns eller den enkelte unges og familiens forhold.






Han skriver blandt andet - Hvorfor skal jeg gå med til frivillig anbringelse?




Du skal kun gå med til en frivillig anbringelse, hvis du selv mener, det er det bedste for dit barn! Hvis du grundlæggende mener, at det er forkert, at dit barn skal anbringes uden for hjemmet, skal du ikke give samtykke. Hvis du fortryder dit samtykke til en frivillig anbringelse, kan du trække det tilbage. Hvis kommunen stadig mener, barnet skal være anbragt, skal sagen afgøres af Børn- og Ungeudvalget



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Følg os på Facebook

Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO

Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO
Se mere om (manglende) retssikkerhed i Børn / Unge sager (Siden er ikke vores) TRYK PÅ FOTO